keskiviikko 22. elokuuta 2012

1v 3kk 2 päivää uuden elämän opettelua

Minulla on elämä ennen Danielin kuolemaa ja Danielin kuoleman jälkeen. Elämä ennen Danielin kuolemaa oli yleensä ottaen onnellista, mukavaa aikaa. Päivät sujuivat kuin itsekseen, vaikka vaikeitakin paikkoja oli. Mutta tämä elämä Danielin kuoleman jälkeen, se on opettelemista joka päivä. Joskus Danielin elinaikana mietin, että en kestäisi, jos menettäisin hänet tai ylipäätään jonkun lapsistani. Se lienee jokaisen äidin päässä piipahtanut ajatus. Mutta ei, ei sitä voi edes pahimmissa painajaisissakaan kuvitella mitä tämä oikeasti on. Reipas 1 vuotta on siis ollut enemmän ja vähemmän vaikeaa. Hetkellisesti olen voinut olla iloinen ja jopa nauttia vähän elämästäni, mutta suurimmaksi osaksi se on ollut raastavaa, rintaa puristavaa, tukahduttavaa, voimia vievää ja uuvuttavaa. Siihen mahtuu litroittain kyyneleitä ja vuotavia haavoja. Ja tänään, niinkuin koko kesänkin ajan, on taas vaikeampaa. Ei sitä synkintä mustaa, mutta vaikeampaa.

Kun on riittävän kauan ollut vaikeaa, niin kaipaa armahdusta. Ja tänään olen tullut siihen pisteeseen suruni kanssa, että kaipaan armahdusta. Haluaisin jo elää normaalia elämää, olla aidosti iloinen ja onnellinen. Ehkä siihen on on vaikuttanut sekin, että olen myös ollut väsynyt fyysisesti. Mutta kuinka sen kierteen katkaisee, kun sureminen on fyysisestikin väsyttävää. Salainen toiveeni ehkä kuullaan, mutta samalla mieleen pyrkii ajatus siitä, olisiko Daniel vihainen, jos minulla olisi vähän helpompaa. Ajattelisiko se, että unohdan hänet vai pelkäänkö sitä kuitenkin itse enemmän. Järki sanoo, etten voi ikinä unohtaa pientä poikaani ja tiedän sen, mutta tunnepuoli tekee tepposiaan tällä alueella. Ja tuntuu, että olisi tarpeen kuitenkin tehdä surutyötä taas pohjamutia myöden. Mutta miten ja mistä taas aloittaa? Miten pääsisin parhaiten eteenpäin ja saavuttaisin tavoitteeni, nähdä Danielin elämän valoisammasta näkökulmasta.

Ajatteluni on varmasti vielä melko kapeaa tässä surussani, mutta olen viime aikoina myös pohtinut sitä, että olisi pitänyt teettää sellainen sydänkoru Danielille mukaan, toiseen puoliskaan olisi tullut lukemaan äiti ja toiseen Daniel. Sen olisi voinut laittaa Danielille kaulaan. Mutta en minä tajunnut silloin ja toinen, mitä olisi pitänyt laittaa, niin minun huivini, jotta olisi muistanut äidin tuoksun. Järjellä toki tiedän, ettei yksikään arkkuun laitettu lelu ole hänellä mukana taivaassa, mutta tunnetasolla tuo olisi ollut mukava ajatus. Siellä se viilettäisi menemään äidiltä saama kaulakoru kaulassaan ja huivi otsalla.

4 kommenttia:

  1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  2. http://www.youtube.com/watch?v=Epp14KQSL2Q

    Tätä kaunista päivää odotellessa <3

    VastaaPoista
  3. Itse menetin rakkaan henkilön noin vuosi sitten kasvaimelle. En halua kertoa tarkalleen ketä tarkoitan, mutta puhutaan vaikka veljestä, sillä se hän minulle ennen kaikkea oli. Vuosi voi kuulostaa pitkältä ajalta, mutta ei se tällaisessa tilanteessa vielä ole. Olen jo alkanut nauramaan ja elämään ihan normaalia elämää; mitä nyt olen vähähn syrjäytyneempi kuin ennen. Lähes aina kun pidän hauskaa ystävieni kanssa iskee sydämeeni järkyttävä syyllisyys ja tuska. Ajattelen etten ansaitse onnea, että on törkeää iloita kun tietää että kaikki ei ole hyvin. Juuri tuo sama miete "Onko hän vihainen.." alkaa pyöriä päässä.
    Loppujen lopuksi olen tullut siihen tulokseen, että ihminen tekee itsensä vain hulluksi yrittäessään löytää tuohon vastausta. Järjellä sen ymmärtää; ei tietenkään. Voi ajatella mitä itse ajattelisi katsellessaan tuonpuoleisesta rakkaitaan jotka surevat ja ovat tuskissaan. Haluaisimme heidän jatkavan elämäänsä ja olevan onnellisia -meitä kuitenkaan unohtamatta. "Aikanne surekaa ja itkekää, sitten iloitkaa, naurakaa, meitä kuitenkin muistaen." Niin minä haluaisin. Silti tuntuu tyhjältä ja suorastaan olen vihainen itselleni miten voin olla iloinen. Ei minun kuulu olla iloinen.

    Kuten sanottu, järki ja tunteet eivät kuulu yhteen. Ne pitää pitää tarkasti erossa toisistaan.En tiedä käytkö täällä enää, mutta jos käyt tiedä tämä:
    Menetin kuusi vuotta sitten tätini syövälle. Tämän jälkeen ukkini sairastui syöpään, sitten äitini, joka jo suunnitteli itsemurhaa ja nyt tämä veljeni kuoli kasvaimeen.
    Tätiä olen muistellut hänen kuolemansa jälkeen joka päivä. Joka ainut päivä. Edelleen olen surullinen, kumpa hän olisi täällä, saisimme tavata ja hän näkisi miten olen kasvanut. Etten ole enää kolmasluokkalainen pieni jästipää, vaan jo 15-vuotias nuori nainen.
    Kuitenkin huomaan miten suru on muuttunut vuosien mittaa. Äitini sanoi tuolloin minulle, että vielä joskus pystyn muistelemaan yhteisiä hetkiämme ja nauramaan niille. Vastasin uhmakkaasti etten pysty. Kuitenkin niitä hetkiä on jo ollut.

    Se helpottaa lopulta, Outi. Tulee aika jolloin voit muistella häntä eikä se tee kipeää.
    Voit olla iloinen.

    VastaaPoista